Travaux en collaboration avec des chercheurs externes associés.
Deux projets sont en cours :

Collaboration Martine Dalmas – Dmitrij Dobrovol’skij (Acad. des Sciences de Moscou) – Ludmila Pöppel (univ. de Stockholm) – Artem Šharandin (Acad. des sciences de Vienne).

Project Manager : Ludmila Pöppel

”The semantic field POWER in European cultural context: a corpus-based study of political terms in Russian, Czech, Swedish, English, German and French”.

The aim is to find semantic differences between near-synonyms in every language and between near-equivalents cross-linguistically.

•
Collaboration Martine Dalmas – Dmitrij Dobrovol’skij (Acad. des Sciences de Moscou).

Études en cours basées sur corpus (DeReKo, DWDS, Wortschatz Uni Leipzig) portant d’une part sur les quantificateurs indéfinis (einige, etliche, mehrere, wenige, viele) et d’autre part sur les adjectifs hervorragend, ausgezeichnet, herausragend, vortrefflich, vorzüglich, herrlich. Analyse de leur profil combinatoire.

- Participation au colloque international “Das Adjektiv” (univ. de Metz, janvier 2010).

Publication dans volume collectif en 2011: “Quasisynonymie bei Adjektiven: hervorragend und Co (eine corpusgestützte Untersuchung)”. In: Schmale, Günter (Hrsg.), Das Adjektiv. Tübingen, Stauffenburg, 173-191.

- Participation au colloque international “ Re-thinking synonymy: semantic sameness and similarity in languages and their description ” (univ. de Helsinki,  oct. 2010). Exposé: “A corpus-based analysis of quasi-synonymous adjectives in German”.